Jak zacząć biegać, czyli poradnik dla żółtodziobów

Bieganie to jedna z najefektywniejszych form aktywności fizycznej, którą można uprawiać dosłownie wszędzie. Nie wymaga drogiego sprzętu, modeluje sylwetkę, pozwala skutecznie spalić kalorie, uwalnia hormony szczęścia i daje mnóstwo energii. Bieganie wymaga jednak podstawowej wiedzy i przygotowania tak, aby było bezpieczne i efektywne. Jak zacząć biegać?

Trudne początki – wystarczy znaleźć motywację

Zastanawiasz się, jak zacząć biegać. Od dawna już przekładasz swój pierwszy trening, szukasz motywacji, usprawiedliwiasz się pogodą albo zmęczeniem po pracy. Wiesz, jak duże korzyści przynosi bieganie, jednak ciągle znajdujesz następne wymówki. Jeśli wciąż powtarzasz ten sam schemat, jesteś tzw. wiecznie początkującym biegaczem. Przyczyna jest prosta – brak planu działania, który pomoże ci wytrwać w postanowieniu.

Jak zacząć biegać? Potrzebujesz trzech rzeczy

Na samym początku potrzebujesz odpowiedniego stroju i dobrych butów do biegania, miejsca, gdzie będziesz mógł biegać i przede wszystkim chęci.

Odzież przeznaczona do biegania jest lekka, posiada różne systemy odprowadzające pot, chroniące przed przegrzaniem lub wychłodzeniem. Taki sprzęt poprawia komfort podczas treningu, jednak na sam początek wystarczy Ci zwykły, sportowy T-shirt i legginsy znalezione na dnie szafy.

Kupując buty do biegania pamiętaj, że powinny być one ok. 1 rozmiar większe od tych, w których chodzimy na co dzień. Zanim kupimy buty, sprawdźmy, jaki mamy rodzaj stopy: neutralną, pronującą czy supinującą. Przy zakupie pierwszych butów do biegania warto udać się do sklepu i poprosić o fachową pomoc.

Chęci… Z tym bywa najciężej, a wystarczy po prostu przekroczyć próg domu, pokonując wewnętrznego lenia – później jest już z górki. Przy nienajlepszej pogodzie nie ma co szukać wymówek. Wystarczy po prostu cieplejsze ubranie.

Największy błąd popełniany przez początkujących biegaczy

Jest wysokie prawdopodobieństwo, że jeśli dopiero zaczynasz biegać, robisz to za szybko, chcesz trenować za często i za dużo. To podstawowy błąd początkujących biegaczy, przez które łatwo się zniechęcić i stracić siły. Pamiętaj, że więcej nie oznacza lepiej. Stopniowo i ostrożnie zwiększaj pokonywane dystanse.

Stwórz swój własny plan treningowy. Z początku przeplataj bieg z marszem, stopniowo zmniejszając czas marszu przy jednoczesnym zwiększaniu czasu biegu. Trenuj nie mniej niż 3, a nie więcej niż 4 razy w tygodniu, po każdym treningu robiąc maksymalnie dwa dni przerwy – będzie to najlepsza odpowiedź na pytanie, jak zacząć biegać.

Więcej informacji na temat tego jak zacząć biegać, znajdziesz na stronie: ksstaszewscy.pl/jak-zaczac-biegac

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *